6-11 t/m 10-11 Exmouth, Karijini, Broome - Reisverslag uit Broome, Australië van Joey Ron - WaarBenJij.nu 6-11 t/m 10-11 Exmouth, Karijini, Broome - Reisverslag uit Broome, Australië van Joey Ron - WaarBenJij.nu

6-11 t/m 10-11 Exmouth, Karijini, Broome

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Joey

10 November 2012 | Australië, Broome

Om even een beeld te schetsen van hoe rot leven we hier hebben. Het is nu half 9 s avonds en ik zit heerlijk in me korte broekje naast de auto op een campingstoeltje met een muziekje aan en een biertje in me hand dit verslag te typen. Vandaag was het 39 graden, morgen wordt het 34 graden. Ideaal strandweer en gelukkig staat ‘Cable Beach’ dan ook op het programma. Maar laten we beginnen waar we gebleven waren. Ik zal proberen er een kort verhaal van te maken, zodat jullie je niet te lang zullen vervelen.

Dinsdag 6 november zijn we aangekomen in Exmouth. Hier wilden we erg graag gaan duiken omdat dit de laatste en volgens ons beste kans was om bij het Ningaloo Reef te gaan duiken. Helaas was er nog maar 1 touroperator open omdat het laagseizoen is geworden. Deze vroeg voor 2 duikjes 210 dollar. Omdat je hier ook goed kan snorkelen hebben we besloten eerst is te kijken hoe het snorkelen is voordat we weer een rib uit ons lijf kwijt zijn. We zijn daarom gelijk door gegaan naar Cape Range National Park wat aan het Ningaloo Reef ligt. Hier zijn we bij Turqoise bay het water in gegaan om te kijken of het wat was. Zoals de naam doet vermoeden was bij Coral Bay het koraal erg mooi, maar in Exmouth bleken de dieren onder water mooier. De ene na de andere vis kwam voorbij, hele groepen kwamen voorbij en ook hier was het koraal was prachtig.
Oyster stacks scheen ook erg mooi te zijn, maar hier kan je alleen met hoogtij duiken. Dit is omdat het koraal hier erg dicht bij het oppervlakte zit en het tij meer dan een meter kan schelen. Joey was blij dat hij opgedroogd was, maar ik heb hier nog veel mooie vissen gezien. Hier zaten alle vissen erg dicht op elkaar, onder een soort parasol van oesters. Soort van sardientjes in een blikje, maar makkelijk te zien dus.

Ondertussen was het einde van de dag geworden en dus de tijd dat alle dieren boven water weer actief gaan worden. Op de borden van de ‘Yardie Gorge Trail’ stond dat we onder het lopen ‘black-footed walibies’ konden zien. Waarschijnlijk zijn ze een paar uurtjes eerder spontaan allemaal uitgestorven, want we hebben er niet een gezien. Wel weer een mooi uitzicht op de Gorge, maar met uitzichten zijn we in Kalbarri al een beetje verwend.
Op de terugweg hebben we nog even zitten zweten, omdat we de brandstofmeter niet zo goed in de gaten gehouden hadden. Gelukkig hebben we het veilig naar een tankpomp gered, maar we zagen ons al met een jerrycan door Australie huppelen.

Woensdags zouden we doorrijden richting Karijini, maar hebben we na wat nagedacht te hebben toch besloten eerst nog een keer te gaan snorkelen. Het is ten slotte niet elke dag mogelijk om zomaar een van de mooiste koralen van de wereld in te lopen. Na nog niet al te lang gesnorkeld te hebben kwamen we een groene schildpad van ongeveer een meter tegen. Erg mooi om te zien!
Omdat we de rest van de dag in de auto moeten zitten zijn we eerst nog maar een tweede keer gaan snorkelen. Deze keer kwamen we een levensgevaarlijke mens- en olifantetende rifhaai tegen van ongeveer 1,5 meter. Omdat we nog een klein beetje geluk voor de rest van de reis willen bewaren zijn we maar gelijk gestopt met snorkelen en de auto in gegaan.

Een lange tocht naar Karijini stond op het programma. Dit was ongeveer 600 km en dus geen probleem, alleen waren we vergeten dat we vanochtend ook al zo 100 km naar het snorkelen gereden hebben. Weer brak het zweet ons een beetje uit bij de gedachte aan de jerrycan, maar met een beetje zuinig rijden hebben we het gehaald en dus 1 op 15 gereden. Betaalt ons spaarvarkentje, o nee geldzeug, zich toch nog een beetje terug.

Donderdag zijn we Karijini National Park in gegaan. Dit is het 1 na grootste park van Australie en staat bekend om de mooie Groges en de grote hoeveelheid ijzer (en dus roest) dat er in de grond zit. Hierdoor kleurt alles oranje/rood en ziet het er net wat anders uit als Mookhoek en omgeving.
Doordat niet alleen Joey deze keer maar we allebei last van hoofdpijn hadden hebben we niet veel gelopen en zijn we de uitkijkpunten maar af gegaan. Eerst zijn we naar ‘Weano Gorge’ gegaan met de ‘Oxer Lookout’ en de ‘Junction Pool lookout’. Erg mooi allemaal, alleen foto’s maken is erg moeilijk omdat je diepte niet goed terug ziet en de camera niet genoeg uit kan zoemen.
Joey is aan het einde van de dag nog wel naar de ‘Fortescue Falls’ en de ‘Circular Pool’ gelopen bij ‘Dales Gorge’. Dit duurde 3 uur maar was volgens hem wel de moeite waard.

Vrijdag zijn we weer naar Weano Gorge gegaan om daar de trail te doen. Dit is een trail speciaal voor gevorderden, dus wij zijn er op onze slippers weer tegenaan gegaan. Hier hebben we misschien wel de mooiste uitzichten tot nu toe gehad, alleen omdat het immens groot is en er veel zon/schaduw was, hebben we er eigenlijk geen mooie foto’s van kunnen nemen. Helaas voor jullie, moeten jullie toch echt zelf nog een keer gaan.

Zaterdag hebben we uren in de auto gezeten. Ondertussen zijn we (geen grap) tornado’s tegen gekomen. Gelukkig hoefde we ons nog niet aan een boom vast te binden om niet weg te waaien, maar het was wel bijzonder. Ook hebben we vandaag een paar keer Hema-worst lucht geroken. Blijkbaar ruiken de bosbranden hier naar Hema-worst, het kan vervelender.

Oja, om er voor te zorgen dat we alle 2 voorzichtig rijden en geen onschuldige slachtoffers maken hebben we een puntentelling ingesteld.
1 punt Konijnen en andere kleine dieren.
5 punten Normale kangeroe, geiten, schapen en andere dieren van het zelfde formaat.
10 punten Grote ‘rode’ kangeroes, koeien, paarden en kamelen.
20 punten Olifanten, chimpansees en walvissen.
Als we allebei denken dat het dier het overleeft tellen we maar de helft van de punten.
Een kraai aanrijden betekend weer op 0 punten beginnen, omdat elke kraai die het einde van de dag niet haalt weer een pluspuntje is.

De score is nu 3,5 tegen 1 in het nadeel van mij.
Joey heeft bij een konijntje ze oortjes van ze hoofd verwijdert met de bumper (1 punt).
Ron heeft een konijn een setje bandensporen op ze neusje bezorgt (1 punt).
Ron heeft een kangeroe helpen oversteken (2,5 punt, hij heeft het overleeft).

Op www.unibet.nl kunt u inzetten. De bedoeling is dus ZO MIN MOGELIJK punten te halen.

Groeten vanuit Auzzie!!!

• 10 November 2012 - 17:43

Jan:

Schitterende foto's. We zijn al aan het sparen, maar of het er van komt, weet ik niet.
    Jullie hebben wel heel wat kilometers weer gereden en weer heel veel beleefd. Zorg wel dat je geen 10 of 20 punten dieren aanrijdt, want dat lijkt me niet best voor de auto.
    Verder hopen we dat het daar toch wel mooi weer blijft, ik zou het te warm vinden en weet dat Ron er beter tegen kan dan Joey. Verder maar weer de groeten uit een koud en druilerig Mookhoek.

• 10 November 2012 - 23:39

Olav Klay:

Hi mannen, mooie foto's en leuke verhalen weer! Ik lees het steeds met plezier en moet dan toch wel zeggen dat ik een tikkeltje jaloers ben soms.

O en over het puntensysteem; ik heb een inzet geplaatst maar wil nog even zeggen dat ik heb begrepen dat de reuzenpad een plaag blijkt te zijn Down Under dus misschien is het een tip om daar ook punten aftrek voor te geven. Win-win situatie voor jullie en de Ausies ;-)

Veel plezier daar verder!

• 11 November 2012 - 00:05

Vea:

Hey puntenscoorders, pas op dat julie niet te veel punten scoren want dan blifjt er niks van jullie auto over en jullie moeten nog zover whhaa.
    Jullie hebben weer zat mooie dingen gezien en beleeft, bijna haaienvinnensoep kangeroevlees en een konijnenboutje gegeten en wij maar denken dat jullie niet genoeg te eten hebben maar jullie kunnen goed voor je zelf zorgen hihi.
    Nou jongens niet te veel punten scoren maar heel veel plezier op jullie verdere tocht daar in verrywegstan en genoeg drinken(water Ron) hoor anders drogen jullie op met die hoge themperatuur daar groetjes vanuit een natter worden nederland

• 11 November 2012 - 01:30

Ina.zwarenstein:

hallo,globetrotters

wederom met veel plezier,jullie verslag gelezen,ik zie het ook wel op tv,en kan me voor stellen,dat jullie genieten,maar een haai??????moet er niet aan denken.
    door al dat moois,en ook onderweg,vergeet je dan idd de hedendaagse.dingen,zoals op tijd tanken,jullie hebben toch wel wat reserve,bij je????en ja wel warm,pfff,ik hoest de griep uit m,n longen.veel plezier nog ,en goed eten en zeker drinken gr ina

• 11 November 2012 - 09:36

Maaike:

Hey Ron. Fijn dat je ons weer zo lekker hebt bijgepraat.
    Hey Joey. Hopelijk was dat hangen aan die wand veiliger dan het er op de foto uit ziet.
    En tornado's is ook wel een aparte gewaarwording. Bijna geen brandstof meer hebben, vind ik hier niet eens fijn, dus ik kan me jullie gevoel daar in the middle of... wel voorstellen. Gelukkig redden jullie het steeds nipt.
    Ik ben blij dat Joey tot nu toe de minste punten heeft gescoord in jullie animal race, want al die dode dieren wordt zijn hoofdpijn ook niet beter op. Geniet maar van het mooie weer. Daar kunnen wij alleen nog maar van dromen. Verder sluit ik me aan bij alle goede wensen en tips van de mensen voor mij. Veel plezier.

• 13 November 2012 - 20:44

Ome Ger:

Hè jongens hoe is het weer mooi reisverslag, leuke momenten beleefd, geweldig
    Ook zeer mooie foto's, zeer indrukwekkend allemaal. En blijft de auto het doen, mooi zo.
    Wel op tijd rust nemen hè jongens, laat alles ook eens rustig inwerken. Paar dagen niks, is ook wel fijn. Weet ik nog wel van onze reis. Prachtig, maar aan het eind van de twee weken waren we doodmoe. Dus even relaxen, kan zeker geen kwaad. Zeker met Joe
    Zijn hoofdpijn is een signaal, voor een kleine heerlijke relaxte Tim out. Geniet ervan, daarna met volle gas weer verder........veel plezier en tot volgend jaar. Ome Ger xx

• 14 November 2012 - 09:02

Janet:

Hoi Joey,
    Wat een leuke foto's hebben jullie weer gemaakt.
    Ik vind het elke keer weer leuk om jullie verhaal te lezen, van wat je allemaal beleefd, geniet er maar van en kijk uit naar jullie volgende verslag.
    gr janet

• 15 November 2012 - 08:51

Pavanlor:

Geweldig verhaal weer hoor! Dit móet een boek worden! Vooral met de puntentelling op het laatste stukje moest ik mezelf ff vasthouden om niet van de stoel te lazeren, hahaha! Enjoy!