11 tm 17-10 - Derby, Fitzroy Crossing, Katherine - Reisverslag uit Katherine, Australië van Joey Ron - WaarBenJij.nu 11 tm 17-10 - Derby, Fitzroy Crossing, Katherine - Reisverslag uit Katherine, Australië van Joey Ron - WaarBenJij.nu

11 tm 17-10 - Derby, Fitzroy Crossing, Katherine

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Joey

18 November 2012 | Australië, Katherine

Het is alweer even geleden, dus maar weer eens een update van onze ellende hier.
Helaas gaat alles weer niet op rolletjes en staat er het een en ander te gebeuren. Zeker een spannend verslag dus, maar laten we weer bij het begin beginnen.

Helaas heeft Joey zaterdag/zondag besloten dat hij als we bij Darwin zijn naar huis gaat. Een tijd terug heeft hij last gehad van chronische hoofdpijn wat over gegaan is, maar helaas is dit hier weer begonnen. Slapen gaat hem ook niet al te best af en de heimwee blijkt ook niet minder te worden. Al met al heeft de het hierdoor niet naar ze zin en heeft hij besloten dat zodra we de outback en dus het lastig te bereizen gedeelte uit zijn, hij naar huis gaat. Tijdens de reis hebben we het er samen al eerder over gehad en ik kan zijn keuze goed begrijpen. Heel erg jammer, maar het is niet anders.
Samen hebben we maar besloten er in ieder geval nog het beste van te maken.

Zondag 11 november zijn we vanuit Derby doorgereden naar Fitzroy Crossing. Dit is een klein plaatsje een stuk naar het oosten en dus van de zee af. Onderweg zijn we langs Windjana Gorge gegaan. Dit schijnt een van de mooiste Gorges te zijn in het gebied waar we nu zitten. In het park kwamen we er vooral achter dat we echt heel erg verwend zijn met alles wat we al gezien hebben hier in Australie. Het was zeker mooi, maar helaas niet adembenemend meer. Wel adembenemend was de lucht van de vleermuizen. Eerst dachten we dat we een grote groep vogels zouden zien maar dit was het gekrijs van vleermuizen.
Omdat er in de Gorge Salties (zout water krokodillen) zaten en er boven het water muggen vlogen hoopte we op een spectaculaire show. Bij 3 op reis heb ik gezien hoe de vleermuizen de muggen boven het water proberen te vangen en hoe de krokodillen de vleermuizen weer proberen te vangen. Dit gebeurde toen ook bovenin Australie, dus wij hoopte dit ook te zien. Helaas waren de vleermuizen hier niet achterlijk en bleven weg van het water. Missie mislukt, maar nog wel een wandeling in het donker met krokodillen in de buurt. Gelukkig geen krokodillen meer onverwacht tegen gekomen. Wel zijn we een Walibi op de terugweg naar de auto tegengekomen.

Maandag was het de bedoeling om door te rijden naar Halls Creek en onderweg naar Tunnel Creek en Geikie Gorge te gaan. Tunnel Creek is een grot waar water in staat en waar onder anderen vleermuizen, slangen en krokodillen in leven. Het is hier veilig om met een goede zaklamp door heen te wandelen. Helaas was onze zaklamp (of ons lef) niet groot genoeg en zijn we dus niet tot het einde gewandeld. Geikie Gorge is een bekende Gorge, maar nu weten we zeker dat we echt verwend zijn; we vonden er niks meer aan. Even snel het rondje afgelopen en dus maar weer snel de auto in.
Richting Halls Creek zagen we een bordje Mimbi Caves. Omdat we tijd genoeg hadden en vooral om te bewijzen hoe stoer we zijn en dus heus wel een grotje in durven hebben we besloten deze te trotseren. Hier is waarschijnlijk het echte noodlot begonnen (wordt later nog veel verder vervolgt).

Na ongeveer 10 k’s (Australisch voor kilometers) hadden we een lekke band. Zonder lekke band heb je in Australie niet alles meegemaakt, dus we horen er officieel bij. Kleinigheidje was dat de lekke band om 3 uur (het heetst van de dag) was. Een Formule 1 team doet ongeveer 3,5 seconde over banden vervangen en ondanks dat we het niet heel erg nauwkeurige gemeten hebben, kunnen we toch wel met vrij grote zekerheid zeggen dat wij er niet heel veel vanaf zitten.
Bij het kopen van de auto hebben we de reserveband nog gecontroleerd, maar helaas was die nu niet
meer in topstaat. Hij bleek erg zacht, dus zijn we er met maximaal 60 km/uur mee terug gereden naar Fitzroy Crossing om een beetje extra lucht te halen en voor nieuwe banden te kijken.
De reserveband bleek het niet erg goed gehouden te hebben en moet ook vervangen worden. Helaas blijkt de bandenboer vandaag niet te werken. Niemand in het dorp durft te zeggen of hij morgen wel werkt, dus we zien wel. Morgen nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Dinsdag de 13e was er gelukkig wel iemand aan het werk bij de bandenboer. Voor het lieve bedrag van $640,- had hij wel 2 net iets kleinere banden voor ons, maar dit zou geen probleem opleveren. Zonder nieuwe banden kunnen we geen kant op, dus vooruit maar. Nieuwe banden er onder en weer op pad naar Kununurra.

Woensdag zijn we aangekomen in Kununurra. Onderweg hebben we toch erg zitten twijfelen over de banden. Omdat we permanente vierwiel aandrijving hebben moeten de voorbanden harder draaien dan de achterbanden en dat kan volgens ons nooit goed zijn voor de koppeling tussen de voor en achterbanden.
We hebben al genoeg pech met de auto gehad en dus hebben we maar het zekere voor het onzekere genomen. Eerst hebben we onze Land Rover vrienden in Geraldton maar gebeld voor advies. Het is volgens hun niet goed, maar kan in de korte tijd dat wij met de auto rijden bijna geen schade veroorzaken. Ook de 3 bandenboeren in Kununurra kwamen met het zelfde verhaal. Het is niet ideaal, maar waarschijnlijk geen gigantisch probleem.
Toch vertrouwen we niet iedereen blindelings en ben ik even gaan rekenen. Het verschil in banden komt neer op dat de voorbanden 2 mm meer gesleten zijn dan de achterbanden. Dit zou volgens ons inderdaad geen problemen moeten opleveren en omdat niemand in Kanunurra voor een fatsoenlijke prijs goede banden voor ons had gaan we maar door naar Darwin en zien we daar verder.

Donderdag zijn we voor een scenic flight een playmobiel vliegtuigje ingestapt. We zijn over Lake Argyle en over Purnululu National Park gevlogen. Purnululu NP is het park waar de Bungle Bungles in staan. Hier wilden we gisteren met de auto al naar toe, maar dit ging niet omdat het park al dicht is. Daarom hebben we gisteren gelijk een vlucht voor vandaag geboekt, zodat we niks hoeven te missen.
Lake Argyle is eigenlijk geen meer, maar een binnenlandse zee. Dit is omdat je vanuit het midden van het meer nergens meer land om je heen ziet. Ook is het meer zo groot dat er eb en vloed is. Als jullie nog meer willen weten over dit geweldige plasje dan hebben jullie meer aan wikipedia dan aan ons, want wij waren vooral geïnteresseerd in de Bungle Bungles.
De Bungle Bungles zijn heel veel rotsen bij elkaar. Het zijn zandsteen rotsen die door de wind en regen afgerond zijn. Het bijzondere aan de rotsen is dat ze uit oranje en grijze lagen gemaakt lijken te zijn. Dit is niet helemaal waar. De kleuren komen doordat de rotsen niet overal even poreus zijn. De oranje laag is geroest. De grijze laag is verkleurt door een bacterie die een grijs laagje vormt. Het oranje gedeelte is niet vochtig genoeg voor de bacterie om op te leven. Dit zorgt voor het streepjespatroon op de rotsen.
Doordat we in een redelijk oud vliegtuigje zaten was het zicht door de ramen (vooral om foto’s te maken) niet ideaal. Gelukkig zaten we wel alle 2 bij het raam. Ook hier snappen ze dat je Duitsers zoveel mogelijk moet pesten, daarom zaten die waarschijnlijk in het midden van het vliegtuig zonder mooi uitzicht. Verdammt nochmal!!
Hierna maar de auto in gestapt en doorgereden naar Katherine. Katherine ligt in the Northern Teritorry, dus we kunnen West Australie afvinken van ons lijstje.

Vrijdag zijn we naar de Edith Falls geweest. Dit is een waterval die heel het jaar door stroomt met een meertje eronder. Gelukkig zaten hier geen krokodillen dus hebben we heerlijk rondgedobberd. Aan het einde van een 3 uur durende wandeltocht schijnt een nog veel mooiere waterval geweest te zijn, maar 40+ graden Celcius heeft ons er van overtuigt dat we dat uitzicht wel een keer googelen.
Op de terugweg naar het dorpje begon het ineens heel hard onder de auto te rammelen. We moesten nog 40 k’s, wilden niks nog verder kapot maken, maar hadden geen bereik.
Daarom zijn we maar mensen gaan aanhouden en de eerste had ons direct aan een sleepauto geholpen. De sleepauto heeft ons bij de camping gebracht en weet maandag hopelijk meer.
Het gerammel maakte de auto alleen tijdens rijden, niet met stilstaan. De motor zal het dus niet zijn, maar er zijn genoeg onderdelen in een auto die een klein fortuin kosten om te vervangen. We kunnen het bijna niet geloven, maar het lijkt ons toch logisch dat de problemen door de verschillende banden komen. Wij gaan er in ieder geval vanuit dat de auto Total Loss is.

Zaterdag zouden we gaan kanoen in Katherine Gorge. We hadden nu alleen geen idee meer hoe we er moesten komen, dus zijn we naar het Visitors Centre gelopen waar we de tour geboekt hadden. Gelukkig hebben we het kanoen naar zondag kunnen verzetten en hebben we er een ophaaldienst bij geboekt. De rest van de dag hebben we depressief in het zwembad gelegen en bedacht hoe nu verder. Waarschijnlijk de auto naar de sloop en de bus naar Darwin.
Om ons geluk af te maken is het s´avonds keihard gaan plenzen. Gelukkig zijn alle mensen in Australie behulpzaam en mochten onze backpacks, elektronica en belangrijke dingen in onze buurmans auto. Een van de 2 tentjes bleek lek te zijn en de andere te warm om in te slapen. Daarom hebben we heel de nacht nog een beetje geprobeerd te slapen op een stoel in het washok.

Vandaag zijn we met zo goed als geen slaap naar Katherine Gorge gegaan om te kanoen. Dit was erg mooi, maar door alle tegenslag en zorgen maakt het ons nog niet echt blij. Vanochtend om 7 uur zijn we opgehaald en om half 6 waren we weer terug, dus ondanks onze Johnny Bravo lichamen zal het toch wel spierpijn worden morgen. Voor nu hopen we op een droge nacht en wachten we in spanning op morgen.

Morgen hopen we een planning te kunnen gaan maken.
Joey wil eigenlijk zaterdag of uiterlijk woensdag het vliegtuig hebben. Het liefst morgen nog, maar deze 2 datums zijn reëel. Als het kan wil hij nog naar Kakadu National Park en Litchfield National Park. Misschien huren we in Darwin een auto om dit te gaan doen.
Ik ben van plan vanuit Darwin een vliegtuig naar Sydney te nemen. Ik ben bang dat ik in me eentje me erg snel eenzaam ga voelen, dus hoop snel vrienden te maken. Het tempo van maximaal 1 nacht op de zelfde plek is in me eentje sowieso niet te doen, omdat ik dan nooit iemand leer kennen. Om er voor te zorgen dat ik overdag wat te doen heb wil ik werk gaan zoeken. Ik hoop dat ik het naar me zin ga hebben, anders kom ik niet veel later als Joey in Mookhoek aan.

• 18 November 2012 - 14:34

Ome Ger:

ja had al eerder begrepen da Joey naar huis komt. Kan me voorstellen dat e.e.a. de weg naar huis heeft doen versnellen.
    Voor jou Ron, dapper dat je blijft, en ik wens je nog vele prettige maanden. Zorg dat je ergens je draai gaat vinden, en dan weet ik zeker dat met met de rest goed komt. FF doorbijten....

Blijf de reis verslagen maken, erg leuk om te lezen, Voor ons Sjoke, kom maar gauw naar huis....iedereen heeft je al te lang moeten missen Hoop je snel weer te zien om ff lekker met je te huggen.

Het ga je goed mannen......

• 18 November 2012 - 18:48

Vera:

Ha dappere dodo''s.

Ja de kogel is door de kerk, dit zat er aan te komen he Joey maar ja jongen, ik weet dat het heel moeilijk is geweest voor je om deze stap te maken zeker omdat je Ron achterlaat (voor je gevoel).Maar als je op bent van alles dan moet je idd naar huis komen dat is t verstandigste
    Ron je ben toch wel een dappere dodo om alleen door te gaan ,ik vindt het heel vervelend voor jou en snap je besluit helemaal om door te gaan maar a.u.b.kijk goed uit en hopelijk ben je snel aan t werk dat krijg je idd contacten wat veel prettiger is vooral als je alleen bent.en hopelijk ga je nog een leuke paar maanden te gemoed

Maar jullie hebben toch weer wel leuke dingen gedaan en helaas die AUTO grrrrrrrrr, ff afwachten wat daar maandag weer uit kom.
    He dodo"s geniet nog wel van de komende dagen dat je nog samen op stap ben,maak er wat van en Ron je moet wel beloven om te blijven schrijven wat wij willen jou wel blijven volgen hoor en we wachten weer op t nieuwe verslag dikke knuf uit mookhoekcity

• 18 November 2012 - 21:04

Jan:

Jongens wat een ellende met die auto. En jammer Joey, dat het zo moet zijn. Natuurlijk kun je niet anders. En natuurlijk verwachten we dat Ron blijft schrijven. Alleen zal het anders zijn en we hopen dat jij jezelf niet eenzaam gaat worden. Dat was in China natuurlijk ook niet zo, maar daar had je elke dag je werk. Dus als je dit misschien daar ook kunt vinden, dan komt het allemaal wel goed, denk ik. Dus inderdaad wat Vera zegt, geniet nog even van de dingen die jullie samen kunnen doen.

• 19 November 2012 - 12:18

Maaike:

Ron wat goed dat je ook dit weer zo goed oppakt. Dat is ook voor Joey een hele geruststelling, want hij had het zich ook zo anders voorgesteld. Ik hoop dat jouw verdere plannen goed gaan verlopen want wat jij van die Duitsers zei is ook heel erg op die struik-..eh land-rover van toepassing. Jullie weten waarschijnlijk al wat er met de auto aan de hand is en hopelijk valt het nu eens een keertje mee en krijgen jullie er in Darwin nog een leuk centje voor terug. We blijven je volgen en in Mookhoek komt er natuurlijk weer een trouwe volger bij.
    Joey geniet nog even lekker van de laatste dagen. Het afscheid van Ron zal je zwaar vallen, maar hier staan alle armen weer open om je te verwelkomen. In ieder geval ook vanaf hier een goede reis terug voor het geval dat dat eerder lukt dan het er nu naar uit ziet en anders lees je dat nog wel een keer in een van de digitale mogelijkheden :-) Neem in ieder geval een beetje warmte voor ons mee, want het wordt hier kil aan de bil.
    De korte broekjes zijn nog best lang. Ik had me er iets meer been bij voorgesteld ;-) Jullie kleuren er in ieder geval goed bij door al die zon.
    Geniet voor zover mogelijk nog even van Darwin en omgeving en tot het volgende verhaal

• 20 November 2012 - 21:15

Karin Tuk:

Joey,
    Jammer dat je je reis niet af kan maken, zoals jullie van te voren hadden gepland. Maar je hebt toch een aantal leuke en mooie plekken kunnen zien op dit verkorte avontuur. Alvast een goede reis terug!

En Ron, jij nog veel plezier verder en hopen dat je snel werk en je draai een beetje kan vinden in je eentje.

Groetjes Karin

• 23 November 2012 - 00:52

Oom Peter:

He Ron,
    Wat een verhaal, tot nu toe.
    Vind het mooi zoals jullie het hebben aangepakt tot nu toe.
    Jammer dat Joey de reis niet verder mee af kan maken en indd knap dat je de rest van de tijd toch vol wil maken. Hopelijk dat je een leuke baan vindt, en dat je nog een mooie tijd te gemoet gaat.
    Blijf indd wel schrijven en ons op de hoogte houden.
    groetjes Peter