08-10-2012 / 10-10-2012 Kuala Lumpur. - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Joey Ron - WaarBenJij.nu 08-10-2012 / 10-10-2012 Kuala Lumpur. - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Joey Ron - WaarBenJij.nu

08-10-2012 / 10-10-2012 Kuala Lumpur.

Door: Joey

Blijf op de hoogte en volg Joey

13 Oktober 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

Wat te zeggen over Kuala Lumpur, misschien was het dat we net uit de bruisende stad Hong Kong kwamen of misschien lag het toch vooral aan de stad zelf, het viel ons in ieder geval een beetje tegen. Bij aankomst was het al een beetje zoeken naar waar we moesten zijn voor het hostel, want dit stond niet heel erg duidelijk aangegeven op het kaartje wat we op internet hadden gevonden. Uiteindelijk, met wat tips van behulpzame mensen kwamen we dan toch aan in ons hostel.

The Birdnest Guesthouse. Een van de laatste dingen die je bij een vogelnest zou verzinnen is toch een kattenlucht, maar in dit vogelnest stonk het bij de eerste stappen al naar heerlijke zure kattenpis. En ja hoor, mintuten later zagen we de dader dan ook voorbij gezworven. Toevallig was de eigenaar er toen we binnen stapte, Willi. Dit was een ontzettend aardige en warme man waardoor we toch maar besloten om een kamer te nemen. Minstens zo warm als de gastheer, was de kamer waar we op terecht kwamen. Dit was dan nog de kamer met airconditioning, maar als je een ei kapot zou gooien tegen de muur dan was het ei al gestolt voordat het de grond kon raken. Allemaal niet echt prettig dus, maar vooruit.

Het was al laat in de middag voordat we landde, dus besloten we om toch maar even zin te maken om Kuala Lumpur in het donker te gaan bezichtigen. Ons hostel lag aan een straat die ook wel de Chineze Markt werd genoemd, want hier stonden altijd kraampjes aan beiden kranten van de straat en ook al pastte het eigenlijk niet, ze propte er ook gewoon voor de gezelligheid nog een rij met kraampjes tussen.
Positief punt: We blijken allebei niet claustrofobisch te zijn.
Negatief punt: Het beetje zuurstof wat onze hersenen nodig hebben om te kunnen klotsen ontbrak volledig. De één noemt het knus, wij noemde het ..... iets anders.

Na de Chinese aanval ook te hebben afgeslagen zijn we met de benenwagen richting de Petronas torens gelopen. Ook al is dit niet het hoogste gebouw van Kuala Lumpur, het heeft wel het meeste aanzien en opzich konden Ron en ik dan ook gematigd positief zijn dat dit wel de moeite waard was geweest om even te gaan kijken. Maar het was ook niet bijzonder genoeg om er ook maar een half uur nachtrust voor in te leveren en dus zijn we na een kort oe... en aa... rondje en de nodige foto's maar teruggegaan naar het ons stoomhok, beter bekend als Kamer Kattenpis.

Na een heet nachtje met Ron in het tweepersoonsbed... maak er van wat je wilt.. Zijn we zo vroeg mogelijk riching de Batu Caves gegaan.
Eenmaal aangekomen bij de grotten stond er een enorm groen aapachtig standbeeld ons op te wachten wat vlak bij een tempeltje stond. Wij wilde enthousiast naar binnen, maar de man die daar op de uitkijk stond was iets minder blij met ons. Blijkbaar moesten je slipper of ander schoeisel uit voordat je de tempel mocht betreden. Dit hadden natuurlijk wij wel gezien, zoals wij nooit iets over het hoofd zien, maar we wilden ze de lucht besparen... Maar als ze er dan toch zo op aandringen, dan moeten ze maar leren ook.

Na dit, niet geheel geurloze, tempelbezoek zijn we doorgelopen naar de hoofdingang van de grot. Blijkbaar heeft de aanlegger van deze trap een beetje te veel naar de Giant Buddha gekeken, want weer lag er een trap voor van hier tot Jeruzalem. We verwachten ook geen rode loper of privé jet voor ons, maar een roltrap of lift is toch niet teveel gevraagd?

Na ook dit obstacel weer overwonnen te hebben keken we uit op de grote kamer van de grot. Op zich zelf weinig spectaculairs, maar er waren wel heel erg veel aapjes wat het wel weer spannend maakte. Deze beestjes waren niet echt wild meer, want ze waren voor niks of niemand bang, maar toch was het erg leuk om naar te kijken. Na de eerste trap vonden ze het nog niet genoeg en kwam er nog een trap om ons naar het tweede gedeelte van de grot te brengen. Hier stond weer een tempeltje waar je niet met je slippers in mocht, maar dat geloofde we wel. Hier hebben we een hele tijd portretfoto's staan schieten van de talloze aapjes die overal om ons heen rende. Overal lagen ook stukjes kokosnoot die ze uit je hand grepen als of het de gewoonste zaak van de wereld was. Toen we ook genoeg hadden gezien van deze leuke beestjes zijn we richting de grot gelopen die ons echt dieper de grot in zouden brengen.

Hier aangekomen bleek dat je twee tours kon boeken, of de Adventure tour, of de Educational Tour. En na een zeer heftige discussie zoals zo vaak tussen ron en mij, en JA er heeft bloed gevloeid, besloten we voor de Adventure Tour te gaan.. Helaas ging dit niet meer omdat deze tour van te voren gereserveerd moest worden. Al dat onnodige geweld weer voor niks geweest...

Dus zijn we, noodgedwongen, meegegaan met de educational tour.Allemaal een zaklampje mee en gaan met die banaan!
Onze gids praatte wel aan een stuk door en gaf ook geen tijd om vragen te beantwoorden.
Anyone question okay no questions let's go!
De grot was verdeeld in vijf gedeeltes, waarvan wij er drie mochten bezoeken. Deze grot was pikkedonker en was ook wel heel erg mooi om te bezichtigen, zeker ook omdat we van te voren al gezien hadden dat er ook slangen in de grot leefde.
Daardoor waren Ron en ik al helemaal niet meer naar die ratelband van een gids aan het luisteren, maar vooral op zoek met onze zaklampen naar een glibberig ding met een muis half uit z'n bek.
Helaas heeft het niet veel effect gehad, de enige levende beesten die we tegen kwamen waren ranzige spinnen, blinde sprinkhanen en een ontzettend gore duizendpoot achtige.
Zeker de laatste kamer van de grot was heel erg mooi. Hier zat dus een inkeping in, daar was een gedeelte van de berg naar beneden komen zetten, waardoor je nog een klein beetje licht had in de tunnel.

Nadat we de donkerte achter ons hebben gelaten zijn hadden we helaas geen tijd meer om bij de olifanten te gaan kijken. We besloten om dat voor de dag erna te bewaren en de paar uurtjes die we overhadden nog maar even in de stad door te brengen. Hier zijn we in het hoogste gebouw geweest van Kuala Lumpur, de zendtoren Minara. Hier hadden we een prachtig uitzicht over de hele stad.

Hierna was het weer tijd om te gaan slapen, want we wilde de volgende, en ook laatste dag, in Kuala Lumpur graag vroeg naar de olifanten.
Na een goede nachtrust zijn we gelijk op pad gegaan om bij het olifanten opvangcentrum te gaan kijken. Tot onze grote spijt ging er alleen maar een trein om half 9 's ochtends.. Helaas waren we te laat om deze trein te pakken en dus konden we het olifanten opvangcentrum wel vergeten... Erg jammer.

Na een beetje zoeken hebben we toch maar besloten om dan Kuala Lumpur verder te gaan bekijken, er waren ook weinig andere opties.
Na ook hier een touristenbureau te hebben benaderd zijn we op hun advies maar richting een park getrokken in de stad waar een aantal bezienswaardigheden vlak bij elkaar stonden.
Uiteindelijk hebben we de meeste tijd doorgebracht in een walk in vogeldierentuin. De meeste beesten vlogen of liepen daar gewoon rond, wat het toch erg leuk maakte.
Gelukkig kwamen we net aan bij een gedeelte waar ze net verse vis hadden neergelegd om te voeren... Alle vogels die dus konden kwamen naar die ene plek toe om zich vol te vreten.
Ron voelde zich niet zo heel erg op z'n gemak als vogels in de buurt kwamen (niet leuk voor hem, ontzettend grappig voor mij), maar uiteindelijk hebben we toch een leuke middag gehad en zijn we met een hele zooi exotische vogels op de foto gegaan.

's Avonds zijn we niet te laat weer naar het hostel gegaan omdat we nog even voor onze vlucht een douche mochten pakken van de hostel eigenaar. Na dit gedaan te hebben zijn we vertrokken richting het vliegveld om daar vandaag onze eerste stappen in Perth te gaan zetten.

Op dit moment zijn we dus alweer in Perth.
Helaas valt er nu nog even weinig te melden, omdat we vooraal bezig zijn met het regelen van onder andere een auto en wat benodigdheden... We zullen nu ook iets moeilijker bereikbaar zijn, omdat ons hostel deze keer geen gratis internet heeft. Aangezien alles al duurder is dan verwacht hier in Australië wachten we onze kansen af op gratis Wifi. En zodra we dat hebben staat er een verslag klaar voor jullie om te lezen.

• 13 Oktober 2012 - 09:57

Maaike:

Hey mannen. Wat een manier om de dag mee te beginnen. Mijn dag wel te verstaan. Ik had nog geen mailtje, maar ben dan toch zo eigenwijs om te kijken of er toevallig een verslag is en die nieuwsgierigheid werd beloond. Ik heb zelden zo gelachen als Jaap lag te snurken; we zijn in Enschede en dus zijn de laptop en Jaap dan in 1 kamer ;-) Gelukkig zijn jullie nu in Perth en kan KL van jullie lijstje worden geschrapt. Het heeft ook meer mindere dan betere momenten gekend volgens mij. Maar dan nu eindelijk down under (ook in de portemonnee lees ik). Geniet er van. En als de centjes hard gaan, moet je misschien ook maar een goede omschrijving van je bankrekening geven. Wedden dat je sponsoren vindt! Ben benieuwd welke auto jullie naar ons volgende verhaal brengt. Rijd links, rijd veilig :-)

• 13 Oktober 2012 - 10:56

Vera:

Ha Kids,Whahahah wat een leuk verhaal ik heb weer in een deuk gelegen,nou ik lees wel dat het goed ga met jullie hebben jullie geen last van sneeuw want er is gisteren sneeuw gevallen in Australië ,nee Joey ik hoor je al denken ma weer, maar ik heb het goed gehoord hoor. Snowboots zal niet meevallen om te kopen hah .Goh ik wist niet dat Ron een vogelfobie heeft maar ja hij is nog steeds in de zevende hemel van Fatzilla die zal hij wel missen haha.Nou jongens alle gekheid op n stokje het ga jullie goed kijk uit met de nwe auto rij links zal best wennen zijn en wees voorzichtig groetjes en dikke kus en ik kijk weer uit naar jullie volgende verslag.

• 13 Oktober 2012 - 11:17

Ellen:

Hallo jongens! Wat geweldig leuk om iedere keer de uitgebreide verhalen van jullie reis te lezen. Ik hoop echt dat jullie dit vol zullen houden zodat we toch een beetje mee kunnen reizen, ook al zijn jullie zo ver weg. Om dit verhaal heb ik ook weer ontzettend moeten lachen, zo hard dat mijn huisgenoten zelfs even kwamen checken wat er met me aan de hand was haha. Ik maak me wel een beetje zorgen om die "hete nacht" maar vooruit, ik probeer het van me af te zetten! Hier in de Van Heesenstraat gaat alles redelijk goed, we missen je alleen toch wel erg Joey, maar we houden in gedachten dat we begonnen zijn aan het aftellen en de leuke verhalen van jullie houden ons zeker op de been. Ik zie net dat je op de foto volgens mij ons zwarte t-shirt draagt dus die vogels achter jullie rug hielden zich uiteraard gedeisd na het lezen van "don't touch our Joey". Vandaar dat Ron zich aangevallen voelde natuurlijk! Heel veel plezier, geniet ervan en we wachten met smart weer op het volgende verslag en foto's hoor. Dikke kus, de schoonmamma van Joey xx

• 13 Oktober 2012 - 14:40

Ome Ger:

Hallo mannen kids jongens, ik kan meer er alles bij voorstellen. Zo wel de drukte als de lucht.

• 13 Oktober 2012 - 18:44

Joke:

Hey mannen,

Zo, "vakantie" voorbij. :-) Nu komt het echte werk. Aangekomen in Perth. Eindelijk echt downunder. En dan ineens blijkt dat het daar financieel toch wel iets heftiger is dan in de andere landen. Nou ja, ik weet nog wel een aantal adresjes voor je Joey. Van die adresjes waar je tegen vergoeding misschien wel een paar containers mag lossen. Moet je wel oppassen dat je hierdoor geen heimwee krijgt hoor.
    Anders kun je altijd nog in een bananenkwekerij gaan werken. Offe... kijken waar een event is. Daar kunnen ze altijd wel tijdelijke hulp gebruiken. Zo heeft mijn nichtje ooit bij de catering van Australian Open en ook bij Formule 1 gewerkt. Dus, mogelijkheden genoeg. Nou ja, jullie kunnen natuurlijk ook een beetje voorzichtig doen en gewoon lekker genieten.
    Veel succes met de aanschaf van de auto en doe voorzichtig.

Groetjes
    Joke Peters

• 14 Oktober 2012 - 00:35

Jan:

Zoon en stief-zoon. Goed te horen dat alles goed gaat. Wat kleinigheidjes daar gelaten. Ron, wat kijk je moeilijk met die vogels op je hand en schouder.
    Wat de financiën betreft, je kunt Martin Trompetter eens vragen of hij nog iets weet en anders een mailtje naar Johan Bakker, mijn oude directeur, die daar ergens rondreist. Misschien dat hij nog wat connecties heeft.
    Verder veel leuke dingen doen en genieten van de tijd dat je daar bent.
    Groeten, Jan

• 14 Oktober 2012 - 00:35

Jan:

Verder veel leuke dingen doen en genieten van de tijd dat je daar bent.
    Groeten, Jan